Jak można podzielić zrywkę drewna?
Zrywka drewna to wyciąganie surowca drzewnego z głębi lasu do drogi wywozowej. Jest to bardzo ważny, ale i niezwykle trudny etap pozyskania. W trakcie zrywki istnieje duże ryzyko uszkodzenia podszytu leśnego, a tym samym młodego pokolenia drzew, które ma zastąpić wycięte właśnie sztuki. Omawiany proces jest najbardziej kosztowną i najtrudniejszą fazą transportu. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie metody zrywki są stosowane w lasach.
Podział zrywki ze względu na rodzaj użytej siły
Pierwszym podziałem zrywki jest klasyfikacja ze względu na rodzaj użytej siły. W tej kategorii wyróżniamy zrywkę:
- Ręczną – zaliczamy do niej również zrywkę ręczną grawitacyjną, która jest wykorzystywana najczęściej w terenie górzystym i polega na zsuwaniu drewna po stoku
- Konną – do jej wykonania używane są konie, a w niektórych krajach także słonie
- Grawitacyjną – jest realizowana przy pomocy specjalnych ryz drewnianych, metalowych, plastikowych, ziemnych, lodowych i śniegowych oraz z wykorzystaniem ślizgów drucianych
Zrywka grawitacyjna może być także realizowana kolejką Szotkowskiego. Metodę tą najczęściej wykorzystuje się w sytuacji, kiedy drewno jest transportowane z miejsc trudnodostępnych.
Przeczytaj również: Osprzęt niezbędny do przeprowadzania zrywki drewna
- Mechaniczną – wykonywana za pomocą specjalistycznych urządzeń mechanicznych
Jak wykonywana jest zrywka mechaniczna?
Aktualnie na terenie prawie całego kraju realizowana jest zrywka mechaniczna. Wyjątkiem są obszary górskie, gdzie dotarcie pojazdami mechanicznymi jest bardzo utrudnione. Zrywka mechaniczna jest wykonywana z użyciem:
- Pojazdów mechanicznych
- Wciągarek
- Kolejek linowych
- Sterowca, balonu lub helikoptera
Ten ostatni rodzaj jest stosowany niezwykle rzadko. W większości przypadków do zrywki używane są pojazdy mechaniczne. Wśród nich najczęściej wykorzystywane są:
- Ciągniki rolnicze
- Ciągniki specjalistyczne
Wśród maszyn specjalistycznych należy wymienić przede wszystkim skidery i forwardery.
Skidery to ciągniki zrywkowe, które są używane do zrywki półpodwieszonej. Rama maszyny jest złożona z dwóch części, które są połączone przegubowo. To zapewnia ciągnikowi bardzo dobrą zwrotność. Załadunku drewna dłużycowego dokonuje się z wykorzystaniem wciągarki linowej. Obok dobrej manewrowości skidery charakteryzują się dużą siłą uciągu, doskonałą przyczepnością opon oraz znacznym prześwitem, który ułatwia jazdę w trudnym terenie. – wyjaśnia specjalista firmy Forest Brothers ze Skierniewic, która świadczy usługi pozyskania i zrywki drewna.
Forwardery to ciągniki do nasiębiernej zrywki drewna krótkiego oraz dłużycowego. Maszyna jest wyposażona w żurawia, który służy do ładowania drewna. Dzięki temu ciężkie kłody nie mają kontaktu z podłożem w trakcie zrywki.
Podział zrywki ze względu na sposób transportowania drewna
Zrywkę drewna możemy także podzielić ze względu na sposób transportowania surowca. W ramach tej klasyfikacji wyróżniamy zrywkę:
- Wleczoną – drewno praktycznie całą długością dotyka podłoża
- Półpodwieszoną – odziomek (najgrubsza część kłody) jest podniesiony do góry, a wierzchołek ciągnie się po ziemi
- Podwieszoną – w trakcie zrywki drewno nie ma kontaktu z podłożem
- Nasiębierną – drewno jest ładowane na specjalistyczny ciągnik
Dwa ostatnie rodzaje zrywki są bardzo korzystne ze względu na minimalne ryzyko uszkodzenia gleby. Jedyne zniszczenia mogą być spowodowane przez koła ciągnika. Zrywka wleczona jest najczęściej realizowana przy wykorzystaniu koni, ciągników rolniczych oraz wciągarek. Zrywka półpodwieszona jest wykonywana przez skidery, a podwieszona przez forwardery.
Zrywka drewna powinna być dostosowana nie tylko do możliwości sprzętowych, ale przede wszystkim ukształtowania terenu oraz położenia zrębu. Priorytetem dla firmy realizującej to zadanie jest szybkie wyciągnięcie i załadunek drewna przy minimalizacji uszkodzenia zarówno samego surowca, jak i podłoża.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana